Bij Homerun staan we naast de cliënt hoe licht of zwaar de problematiek ook is. Samen gaan we aan de slag om problemen op te lossen.
We starten snel. We werken niet met wachtlijsten en maken direct bij aanvang goede vervolgafspraken met onze cliënten, zodat we meteen duidelijke stappen zetten.
Direct contact
De Homerunmethodiek werkt!
Door onze jarenlange ervaring met mensen met een LVB en multiproblematiek, weten we wat werkt. We werken met vier honken die we samen met de cliënten doorlopen. We staan naast de cliënt en gaan samen op zoek naar de antwoorden op hun problemen. Hoe zwaar die problemen ook zijn. We lopen daar echt niet voor weg. Fouten maken mag, maar samen kijken we naar een oplossing. Wij helpen de cliënt om de deur naar belangrijke instanties zoals bijvoorbeeld de woningcorporatie of de gemeente open te maken. De hiervoor benodigde formulieren of websites zijn voor onze cliënten vaak een grote barrière. Maar eenmaal binnen kunnen we tot een gesprek en oplossing komen.
Wij nemen de rol van regisseur op ons. Vaak zijn er al heel veel instanties die wat van de cliënt moeten of willen. Wij houden het overzicht en zorgen dat alle partijen met elkaar samenwerken om tot het beste resultaat voor de cliënt te komen.
Vier honken
De ambulante begeleiding van Homerun bestaat uit het doorlopen van een afgebakend traject van een paar jaar, dat bestaat uit vier stappen (de honken). Dit traject is afgestemd op de zwaarte van de problematiek. Van lichte tot zware problematiek en we zijn aanwezig in de forensische zorg. Ieder honk bevat persoonlijke doelen en is een stap dichter bij zelfstandigheid. Het traject is dus voor iedereen anders. Als honk 4 is bereikt en er is geen ondersteuning meer nodig, dan slaat de jongvolwassene een Homerun en leidt zijn leven zelfstandig en/of met hulp van zijn netwerk. Gaat er toch iets mis, dan kijken we samen hoe we dat een volgende keer kunnen voorkomen. Wij lopen niet weg voor echt moeilijke situaties waarin onze cliënten regelmatig terechtkomen.
Past Homerun bij jou?
Bekijk de korte video.
Voor cliënten is het belangrijk dat ze weten waar ze iets kunnen halen wat ze zelf niet hebben. Als ik bijvoorbeeld niet goed kan rekenen, dan zou de grootste winst zijn dat ik dat weet van mezelf en dat ik weet dat ik bij jou hulp kan vragen bij het rekenen. Wat je zelf niet kan, daarbij moet je ondersteuning kunnen en weten te vragen. Ondertussen kijk je natuurlijk waar de leerbaarheid zit bij de cliënt zelf. En soms zit die in kleine dingen, zoals een map kopen om je post in op te bergen, en niet in het begrijpen van iedere brief die op de mat valt.
Annet Bruikman
Trajectbegeleider